Program

Ramowy program pracy

Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej KILiW PAN

1. Zakres tematyczny i główne cele pracy Sekcji

Zakres tematyczny Sekcji obejmuje trzy dziedziny:

  • inżynierię drogową wraz z inżynierią ruchu,
  • inżynierię kolejową
  • inżynierię mostową.

Przedmiotem zainteresowania Sekcji są także wybrane elementy z zakresu infrastruktury lotnisk. W/w problemy traktowane są jako integralne części kompleksowo rozumianej inżynierii komunikacyjnej zajmującej się infrastrukturą transportową w zakresie zasad jej projektowania, budowy i eksploatacji.

Sekcja grupuje specjalistów z ww. dziedzin, których część aktywnie uczestniczy także w pracach innych Sekcji, związanych tematycznie z zagadnieniami transportu oraz materiałów i konstrukcji budowlanych, co stymuluje współpracę interdyscyplinarną.

Podstawowe cele pracy Sekcji Inżynierii Komunikacyjnej zostały zdefiniowane następująco:

  • analiza wyzwań w zakresie prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych w obszarze infrastruktury transportowej w ujęciu interdyscyplinarnym z eksponowaniem powiązania trzech głównych sektorów budownictwa komunikacyjnego (drogi samochodowe, drogi kolejowe, konstrukcje mostowe),
  • informacja i wymiana doświadczeń głównie w zakresie metodologii badań, rozwoju nowych technologii i wdrożeń praktycznych,
  • identyfikacja głównych problemów w poszczególnych sektorach infrastruktury transportowej (aspekty naukowe i praktyczne) z określeniem roli środowiska naukowego w ich rozwiązywaniu,
  • opis stanu i diagnoza potrzeb w zakresie prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych wraz ze sformułowaniem ich kierunków oraz oddziaływaniem na tworzone ogólnokrajowe plany i programy badawcze,
  • wspomaganie rozwoju kadry naukowej i dydaktycznej działającej w obszarze inżynierii komunikacyjnej.

W działalności Sekcji uwzględniana jest także problematyka kształcenia zawodowego oraz praktyczne zastosowania wyników badań, których odbiorcą jest głównie administracja państwowa oraz administracja samorządowa związana z infrastrukturą transportową.

Ze względu na aspekty praktycznych zastosowań wyników badań ważnym elementem działalności Sekcji jest także udział jej członków w pracach stowarzyszeń zawodowych, takich, jak: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Polski Kongres Drogowy, Związek Mostowców RP oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.


2. Program działalności

2.1. Tematyka zagadnień podejmowanych w ramach posiedzeń i innych form pracy Sekcji

1.   Bezpieczeństwo i sprawność infrastruktury transportowej

  • rozbudowa i przebudowa sieci drogowej z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych, środowiskowych, rozwojowych oraz bezpieczeństwa i niezawodności funkcjonowania,
  • rozbudowa i przebudowa sieci dróg szynowych; koleje regionalne, drogi kolejowe dużych prędkości, nawierzchnie tramwajowe,
  • metodologia badań i prognoz bezpieczeństwa oraz sprawności ruchu,
  • kierunki rozwoju badań naukowych z uwagi na doskonalenie metod planowania i projektowania dróg samochodowych oraz szynowych.

2.   Wpływ uwarunkowań środowiskowych na rozwój metod projektowania i technologie wykonawstwa w budownictwie komunikacyjnym

  • polityka ochrony środowiska w eksploatacji dróg i kolei,
  • uwarunkowania środowiskowe w projektowaniu infrastruktury, aktualne problemy i stan badań naukowych w przedmiotowym zakresie,
  • nowe technologie budowy warunkowane wymaganiami środowiskowymi, trwałość urządzeń ochrony środowiska,
  • recykling w budownictwie drogowym i kolejowym.

3.   Eksploatacja, monitoring i utrzymanie infrastruktury transportowej

  • główne problemy eksploatacji infrastruktury transportowej,
  • systemy i technologie utrzymania infrastruktury transportowej,
  • systemowe zarządzanie eksploatacją infrastruktury transportowej,
  • nowoczesne technologie monitorowania obiektów infrastruktury transportowej.

4.   Konstrukcje inżynierskie w budownictwie drogowym i kolejowym

  • konstrukcje urządzeń ochrony środowiska,
  • modelowanie procesów degradacji i rehabilitacji obiektów inżynierskich oraz prognozowanie ich trwałości,
  • metodyka projektowania obiektów inżynierskich dla kolei dużych prędkości,
  • integracja analizy kosztów budowy i utrzymania obiektów w całym okresie ich użytkowania na potrzeby planowania inwestycji.

5.    Kształcenie kadr zawodowych i rozwój kadr naukowych

  • kształcenie zawodowe na poziomie podstawowym i średnim,
  • efektywność szkolnictwa wyższego w systemie podziału na trzy stopnie kształcenia,
  • stan kadr naukowych i prognoza ich rozwoju.

6.    Czasopisma branżowe i konferencje pod patronatem Sekcji

  • polityka wydawnicza, czasopisma branżowe w systemie punktowym,
  • konferencje i zasady patronatu, promocja prac naukowo- badawczych z zakresu działalności Sekcji.

2.2. Formy działalności

  • posiedzenia planarne Sekcji 2 – 3 razy w roku – przedmiotem każdego posiedzenia będzie prezentacja 2 wybranych problemów merytorycznych w formie referatów w ujęciu naukowym lub naukowo-technicznym (doświadczenia praktyczne),
  • opracowywanie opinii/stanowisk w odniesieniu do problemów identyfikowanych jako istotne dla nauki i praktyki – wynikające z posiedzeń plenarnych lub zgłaszane przez grupy członków Sekcji (głównie w odniesieniu do programów badań naukowych, rozwoju kadr oraz innych wynikających z przedstawionych ocen praktyki projektowej i wykonawczej),
  • opracowanie raportów przez doraźne zespoły zadaniowe, w tym prowadzenie badań ankietowych w zespołach badawczych nt. realizowanych prac badawczych, identyfikowanych potrzeb, problemów rozwoju kadr naukowych itp.
  • patronat naukowy dla cyklicznych konferencji i udział w komitetach oraz zespołach recenzujących referaty na tych konferencjach,
  • diagnoza potrzeb naukowo-badawczych i badawczo-wdrożeniowych oraz inicjowanie programów badawczych,
  • przygotowanie zespołowej monografii (w przypadku zgłoszenia takiej potrzeby przez grupę członków Sekcji, np. zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego).

2.3. Konferencje naukowe i seminaria

  • Kontynuacja udziału Sekcji w części ogólnej cyklicznej konferencji KILiW PAN i PZITB w Krynicy z zachowaniem dotychczasowej formy (przemiennie tematyka budownictwa drogowego i mostowego).
  • Aktywny patronat Sekcji (kształtowanie programu poprzez udział w komitetach naukowych oraz w kwalifikacji referatów) w konferencjach cyklicznych – dotychczas były to konferencje poświęcone nawierzchniom drogowym oraz konferencje poświęcone ochronie środowiska i estetyce w budownictwie drogowym.
  • Inicjowanie nowych konferencji naukowo-technicznych pod patronatem Sekcji
  • Podsumowanie działalności Sekcji na zakończenie kadencji w formie seminarium naukowego z prezentacjami przygotowanymi przez członków Sekcji.

3. Przekazywanie informacji o pracach Sekcji

Opracowane opinie i stanowiska Sekcji będą prezentowane na stronie internetowej Sekcji, a także przekazywane branżowym czasopismom, katedrom i instytutom oraz partnerom z administracji państwowej i samorządowej oraz jednostkom gospodarki.

Przewiduje się także przedstawianie efektów działania Sekcji na specjalistycznych konferencjach krajowych i zagranicznych.